Beelddenkers leren rekenen, kan dat?

1 + 1 = BANAANbeeldden en rekenen

”Mam, ik heb mijn redactiesommen af. Wil je ze nakijken?” vraagt mijn hoogsensitieve, beelddenkende zoon. Bij het nakijken blijkt dat hij een groot aantal sommen fout heeft gemaakt omdat hij kleine, maar zo belangrijke stapjes, heeft overgeslagen. Typisch voor beelddenkers.

Samen maken we de fout gemaakte sommen opnieuw, met een hoop gemopper, vol frustratie en zichzelf dom vindend. Het gaat me aan mijn hart. Mijn oh zo slimme zoon, die soms zo vastloopt in het onderwijs enkel omdat hij een andere manier van denken en leren heeft.  

Redactiesommen zijn lastig

Van veel hoogsensitieve, beelddenkende kinderen en hun ouders hoor ik dat het maken van redactiesommen vaak zo veel problemen oplevert. Maar waarom is dat? Een beelddenker is van de grote stappen snel thuis, hun denksprongen zijn relatief groot.

Maar echte beelddenkers hebben ook moeite met lezen en slaan vaak (kleine) woorden over of herkennen deze niet. Hierdoor kunnen essentiële details in de som overgeslagen worden waardoor er een fout antwoord komt. Daarnaast is de som opgedeeld in kleine opdrachten die in volgorde staan en een beelddenker heeft juist moeite met het verwerken van sequentiële informatie waardoor verbanden worden gemist.

Alle informatie tegelijk

Er is echter nog iets aan de hand bij redactiesommen, ook wel verhaaltjessommen genoemd. De som zit verborgen in een realistisch verhaaltje, vaak over situaties die het kind zelf heeft meegemaakt of die heel herkenbaar zijn. Alle informatie in de som, is in beelden gelijktijdig aanwezig in het hoofd van het kind. Hierdoor heeft het kind moeite om de som te ontdoen van overbodige informatie en de juist wel benodigde informatie eruit te halen om deze te verwerken.

Maar hoe werkt dat dan bij een beelddenker?

Een voorbeeld ter illustratie:

Bijna elk kind is wel een keer naar de supermarkt of groenteboer geweest om bananen te kopen. Zodra het kind de som begint te lezen, waar hij bijv. moet uitrekenen hoeveel bananen hij in de supermarkt kan kopen voor € 5,- , ziet hij het beeld van de supermarkt met de bakken vol bananen voor zich. De fictieve supermarkt in de som herkent hij in zijn hoofd als zijnde de supermarkt waar hij zelf naar toe was geweest om boodschappen te doen.

Het duurt dan vaak niet lang meer voor hij zelf in dit beeld verschijnt, bananen gaat kopen om deze mee te nemen tijdens de avondvierdaagse die hij met zijn beste vriendje ging lopen en toegejuicht wordt door iedereen als hij over de finish komt lopen. Uhhh, som,welke som? We hebben het toch over bananen?

Beelddenkers leren rekenen, hoe doe je dat?

Wat kun je doen om jouw beelddenker te helpen bij het maken van redactiesommen?

  • de som lezen met een leespijl zodat alle informatie wordt gelezen en details niet worden overgeslagen
  • weten wat de vraag is zodat het kind weet waar naar toe gewerkt moet worden
  • de som uit het verhaal halen: welke informatie heb je nodig om de som te maken?
  • iedere bewerking onderstrepen of highlighten met een eigen kleur zodat het kind weet hoe de informatie verwerkt dient te worden
  • de som in de juiste volgorde en stap voor stap maken
  • bij het uitrekenen op kladpapier voor iedere som een eigen stukje. Beelddenkers zijn vaak chaotisch en schrijven alles door elkaar heen waardoor de berekeningen van de verschillende sommen ook door elkaar staan en dus niet meer teruggehaald kunnen worden.
  • Veel oefenen! Door het te blijven herhalen, beklijfd de informatie.

Ik hoop dat je met deze tips je kind op weg kunt helpen bij het maken van de redactiesommen. Laat je me weten of de tips werken? En wellicht heb je zelf ook nog een goede tip die andere ouders kan helpen. Ze zijn hieronder van harte welkom!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven