Welk stickertje heeft jouw hoogsensitieve kind?
Hoogsensitiviteit, Autisme, Asperger, pdd/nos, ad(h)d, dyslexie, etc.?
Is het jou ook al opgevallen? Dat we in onze huidige maatschappij kinderen op steeds jongere leeftijd allerlei labels willen opplakken?
Zodra er ook maar iets ”afwijkends” te bespeuren valt, komen de stickertjes gelijk te voorschijn! Een verontrustende ontwikkeling wat mij betreft omdat vooral hoogsensitieve kinderen hierin een heel kwetsbare groep vormt die gemakkelijk in een verkeerd hokje wordt gedrukt.
Steeds vaker spreek ik moeders die mij vertellen over kinderdagverblijven die hun kinderen betichten van adhd of over leerkrachten op basisscholen die hun dromerige of juist hyperactieve kind vanuit een 1-zijdige observatie (en zonder uitgebreid en multidisciplinair onderzoek) medicijnen ”voorschrijven” vanwege een geconstateerd concentratieprobleem….let wel: in een klas met soms wel meer dan 30 kinderen! Hoogsensitiviteit wordt op die manier bestempeld als stoornis.
Enkele gerichte vragen van mijn zijde biedt in veel gevallen voldoende inzicht om de ouder gerust te stellen en hoogsensitiviteit te noemen als waarschijnlijke reden achter het gedrag- of leerprobleem. Hetgeen weer nieuwe deuren opent naar adequate begeleiding thuis en op school die rekening houdt met de kenmerken die van nature bij het kind horen en hier op een juiste manier op in speelt, waardoor het kind maar ook de ouders weer in hun kracht komen te staan.
Met een aantal laagdrempelige maar effectieve adviezen en begeleidingsmiddelen kunnen zij vervolgens al aan de slag en er is niets fijner dan wanneer ik kort daarna al hoor dat de tips geholpen hebben zonder dat er ook maar 1 pilletje aan te pas heeft hoeven komen.
Hooguit een vitaminepil 🙂
Het wordt echt tijd dat wij (ouders en leerkrachten) eens naar onze hoogsensitieve kinderen gaan kijken en luisteren en tegemoet gaan komen aan hun werkelijke behoeften. Dan zouden wij namelijk inzien dat hun hoogsensitiviteit de eigenlijke reden is van hun gedrag en dat het hier dus geen stoornis of probleem betreft maar een prachtige, aangeboren karaktereigenschap is!
Deze invalshoek leidt vervolgens tot een geheel andere aanpak! Een holistische aanpak die rekening houdt met de lichamelijke, emotionele, geestelijke en spirituele niveaus waarop hoogsensitiviteit zich kan afspelen.
Wij zijn als volwassenen inmiddels zo gewend om de dingen naar onze hand te buigen, dat we vergeten dat onze kinderen hun eigen unieke IK -je meebrengen en niet in hokjes horen. Daarnaast zijn het kleine spiegels die ons teruggeven wat wij uitsturen…..en daar mogen wij dan wat mee….niet andersom!
En zodra wij kleur bekennen, onze maskers afzetten, ons ontvankelijk opstellen, echt luisteren en vanuit ons hart durven te communiceren, verdwijnt het ”probleem” gedrag vaak als sneeuw voor de zon….en zijn hoogsensitieve kinderen de heerlijkste wezens op aarde! Opmerkzaam, zorgzaam, consciëntieus, eerlijk, authentiek, eigenzinnig, wijs en vooral….heel gevoelig! Laten WIJ voor de verandering daar eens rekening houden!
Meer weten over hoe jij als ouder je gevoelige kind op een hartverwarmende manier begeleidt en de overweldigende emoties in goede banen kunt leiden? Schrijf je dan in voor mijn gratis E-course ”7 sleutels voor een betere begeleiding van jouw hoogsensitieve kind” en ontvang om de 3 dagen een waardevolle tip die jou direct gaat helpen in de opvoeding!
Welke labels krijgt jouw kind, en twijfel je nog? Ik lees je reactie graag hieronder, zodat ik je misschien op het juiste spoor kan zetten!
Heb je naar aanleiding van dit blog vragen of wil je hulp inschakelen? Ik heb een breed aanbod aan breinmeditaties, producten en diensten speciaal voor hoogsensitieve ouders en kinderen. Stuur me je vraag gerust via MAIL of Whatsapp! Ik spreek dan een persoonlijken op maat advies voor je in, zodat je weer snel op weg kan naar een gelukkig en gevoelig gezin!