Gevoelig Kind

Bewust op weg naar een gelukkig gevoelig gezin

  • Home
  • Gratis
    • Ecourse
    • Blog
    • Breinrijmpjes
    • HSP Snel Test
  • Happy HSPrintables
  • Breinmeditatie Methode
    • De Regenboogtrap MP3
    • De Piekerballon MP3
    • De TafelTopper MP3
    • Ontspannen Opvoeden MP3
    • Loslaten in Liefde MP3
    • Reis Naar Jouw Innerlijke Godin MP3
    • Breinmeditaties: Praktische MP3 luisterinstructies
  • Magneethart
    • ZENSENZE
  • Over Sabrina
    • High Energy Healing voor HSP
  • Contact

Hoogsensitieve kinderen begeleiden in een wereld die intens overweldigt

14 februari 2023 Door Sabrina van Dijk Reageer

hoogsensitieve kinderen optimaal begeleiden - hoe doe je dat?

Hoogsensitieve kinderen opvoeden is niet altijd even makkelijk. De diepgaande verwerking van informatie maakt hoogsensitieve kinderen namelijk extra opmerkzaam en dat kan leiden tot intense emotionaliteit en overprikkeling.

Dit goed kunnen opvangen vergt toewijding, heel veel geduld, doorzettingsvermogen, vertrouwen en een puur hart vol onvoorwaardelijke liefde.

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat 15 tot 20 procent van de kinderen hoogsensitief is. Van nature beschikken deze HSK’s over een zeer gevoelig afgesteld zenuwstelsel waardoor zij heel ontvankelijk zijn voor indrukken en deze diep in het brein registreren en analyseren.

Net als orchideëen hebben hoogsensitieve kinderen meer aandacht en verzorging nodig

Ze worden ook wel ”orchidee” kinderen genoemd. Een treffende metafoor van Hoogleraar pedagogiek Geert Jan Overbeek die benadrukt dat HSK’s, net als deze delicate bloem, meer aandacht en verzorging nodig hebben om te kunnen groeien en bloeien.

Hoe help je hoogsensitieve kinderen in een wereld vol prikkels? Hun gevoeligheid voor wat er om hen heen gebeurt, in de directe omgeving of op wereldniveau, maakt hen namelijk kwetsbaarder dan gemiddeld sensitieve kinderen; de zogenaamde paardenbloemen die wel tegen een stootje kunnen en vrijwel overal gedijen.

Onverwachte veranderingen en grote gebeurtenissen kunnen HSK’s dus enorm overweldigen. Het goede nieuws is gelukkig dat orchidee kinderen méér profiteren van een omgeving die hen ondersteunt en waar ze tot hun recht komen.

Hoogsensitieve kinderen vragen een andere aanpak

Dat betekent dus dat je, met de juiste sleutels op zak, wel degelijk een groot en positief verschil kunt maken in het leven een HSK. Want om je weg te vinden in een wereld die bol staat van prikkels en indrukken, zonder dat dit inboet aan mentale veerkracht, is voor een orchidee kind een hele opgave.

Daar heeft het hulp bij nodig. Het vergt een passende aanpak zowel thuis als op school die ik Hoogsensitief Opvoeden noem (als in Onvoorwaardelijk & Puur voeden😉). Een orchidee heeft nu eenmaal andere behoeften dan een paardenbloem. Daar op afgestemd zijn als ouder en leerkracht heeft in mijn optiek de hoogste prioriteit.

Als Coach én HSP mama ben ik inmiddels gepokt en gemazeld als het aankomt op de ‘’handleiding’’ van mijn eigen 2 begaafde, hoogsensitieve zoons van inmiddels 10 en 13. De één introvert, behoedzaam en kijkt de kat uit de boom (70% van de HSK’s). De ander extravert, wilskrachtig en stapt makkelijk overal op af (30% van de HSK’s).

Totaal verschillend qua karakter maar beiden beleven de wereld intens en zijn op hun eigen wijze heel gevoelig, complex en kwetsbaar. Het bijzondere is dat ze beiden een deel van mijzelf vertegenwoordigen…ik noem ze mijn zon en mijn maan. Allebei schijnen zij hun licht maar op een eigen unieke wijze.

Steun, sturing en stimulering – als een Sherpa in de achterhoede

Misschien is het dat ik zoveel van hen in mijzelf herken dat ik automatisch goed kan intunen op wat zij nodig hebben en hun fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel zodanig weet te voeden dat ze kunnen opgroeien als gelukkige gevoelige kinderen.

Met ups en downs natuurlijk want het leven is niet altijd eerlijk en prikkels zullen er altijd zijn. Daar mogen zij mee leren omgaan op een manier en tempo dat bij hen past waarbij ik als een sherpa in de achterhoede mijn steun, sturing en stimulering bied zodat ze zich altijd veilig voelen.

Want veiligheid is een voorwaarde om je te kunnen ontplooien, zeker als je hoogsensitief bent en je voelsprieten zijn afgestemd op het detecteren van gevaar. Ook ik heb daarin soms, met al mijn ervaring en diploma’s op zak, mogen ervaren wat wel en niet werkt. En nog ben ik niet uitgeleerd want iedere situatie is anders en geen hoogsensitief kind is nu eenmaal exact hetzelfde. Ook de mijne niet.

Doe wat werkt in de begeleiding van jouw gevoelig kind

Toch is er een aantal basisvaardigheden dat mijns inziens onontbeerlijk is in het begeleiden van het opgroeiende gevoelige kind. Vaardigheden die werken en rust in je gevoelig gezin zullen creëren.

Als je daar meer over wilt weten, schrijf je dan gerust vrijblijvend in voor mijn gratis online cursus “De 7 sleutels voor een betere begeleiding van jouw gevoelig kind”. Het zijn inzichten en handvatten die ik met succes heb toegepast bij mijn eigen mini me’s en ik durf te zeggen dat ik er de vruchten nog steeds van pluk.

‘’Doe wat werkt’’ is mijn gevleugelde uitspraak, ook als dat misschien niet altijd even gangbaar is in de ogen van de buitenwereld.

Laat je dus niet van de wijs brengen door goedbedoelde adviezen van buitenstaanders die je mogelijk onzeker maken als ouder. Jij bent degene die jouw gevoelig kind het beste kent en diep van binnen weet wat het nodig heeft.

Volledig durven vertrouwen op je gevoel en je laten leiden door je intuïtie is wat mij betreft dan ook echt de eerste stap om het roer om te gooien naar meer balans en harmonie.

Een orchidee heeft heel veel liefde en aandacht nodig om de mooiste bloemen te laten ontluiken. Dat lukt niet met je hoofd, dat kan alleen met je hart.

Voelen als voorwaarde voor verbinding met jezelf

HSK’s leven onbewust veel in hun hoofd en zijn gemakkelijk verbonden met dat wat zich aan de buitenkant allemaal afspeelt. En daar waar ze aan denken, zijn ze met hun aandacht.

Hierdoor raken ze het contact met het hier en nu gemakkelijk kwijt en voelen ze niet meer wat ze nodig hebben om hun overspannen voelsprieten te bedaren.

Aandachtig bij jezelf leren zijn is echter een voorwaarde om je weer te kunnen verbinden met je authentieke IK, zodat je kan aangeven wat je nodig hebt en loslaten wat je niet dient.

Ik schreef er het breinrijmpje ‘’Laat maar los’’ over dat nauw aansluit bij een ontspanningsoefening die ik hieronder met je deel. Deze oefening kan je inzetten om je gevoelig kind te helpen als het zich in een kolkende zee van emoties bevindt en niet meer helder kan denken.

Zo heb je altijd een interventie bij de hand die werkt en niks kost behalve aandachtig bij het proces zijn.

Zeker op moeilijke momenten of als je kind overspoeld is geraakt door een situatie (welke dan ook) kan je adem je redding zijn.

Hoogsensitieve kinderen begeleiden

Voor je kind maar ook voor jou. Het is wat mij betreft dan ook 1 van de meest ondergewaardeerde maar tevens beste strategieën om uit het hoofd te komen (waar de stress zich opbouwt) en in je lijf te landen (waar de stress kan worden afgevoerd).

Bewust ademen om direct te ontspannen met je hoogsensitieve kind

Bij voorkeur doe je deze simpele maar effectieve oefening in een prikkelarme omgeving en vraag je je je kind de ogen sluiten voor optimaal effect (maar laat het los als het dit niet wil en doe wat werkt weet je nog;-).

Het is zinvol om je kind in kleermakerszit op de grond te laten zitten of op een stoel met de billen stevig op de zitting en de voeten plat op de vloer. Dit zorgt voor goede gronding en bovendien geeft het lichaam zo een signaal af aan de hersenen dat het veilig is. Bij een jong kind adviseer ik je het op schoot te nemen en het samen te doen.

  • Adem vervolgens een paar minuten of zolang als nodig bewust en kalm in door de neus en twee keer zo lang uit door de mond.
  • Let erop dat de schouders ontspannen omlaag hangen en je kind bij het inademen door de neus de buik uitzet als een ballon die je opblaast.
  • Leg ter ondersteuning (indien je kind dit toelaat) een hand op de buik, ongeveer 1 cm onder de navel. Zo kan jij voelen of je kind goed ademt en kan je kind voelen waar het heen moet ademen.

NB: De buikademhaling zorgt ervoor dat de longen helemaal open kunnen staan om alle zuurstof op te nemen. Op deze manier verandert de samenstelling van het bloed en kunnen de stresshormonen afnemen waardoor je kind zich steeds kalmer zal gaan voelen.

Het is eigenlijk heel simpel, maar vaak vergeten we (zeker als we zelf ook overprikkeld raken door de intense reacties van onze gevoelige kids) het toe te passen…terwijl daar de oplossing ligt.

Hoogsensitieve kinderen begeleinden in een wereld die intens overweldigt - gevoelig kind

Als mijn HSP jongens even in de stress schieten, is dit mijn favoriete oefening die ik samen met ze doe of ik gebruik 1 van de andere leuke ademstrategiëen uit mijn mini-ebook De kracht van Aandacht.

Met de flashcards visueel in de hand wordt het nog makkelijker om met volle aandacht present te zijn, zonder woorden.

Alleen maar ademen, meetellen en volgen met de wijsvinger…in en uit…even alles loslaten op het ritme van de adem.

Precies zoals beschreven in het breinrijmpje dat je kunt voorlezen en bedoeld is als herinnering voor je kind zodat het altijd en overal zelfstandig weer tot rust kan komen…Je adem heb je immers altijd bij je;-)

Laat je me weten wat het voor je doet?

PS: Volg me voor meer tips op de FB pagina van Gevoelig Kind (62000+ volgers).

Het blog ”Hoogsensitieve kinderen begeleiden in een wereld die intens overweldigt” is gebaseerd op mijn artikel in de Wintereditie 2022 “Angst & Stress” van Pure Child Magazine.

Categorie: HSP en Opvoeding Tags: aarden hooggevoelig kind, bewust ademen, bewust ouderschap, buikademhaling, de piekerballon, de regenboogtrap, eerste hulp bij overprikkeling, gevoelig kind, gevoelige kinderen, hooggevoelig kind en stress, hooggevoelig kind ondersteunen, hooggevoelig kind opvoeden, hooggevoelige kinderen, hoogsensitief kind, hoogsensitief kind en aarden, hoogsensitief kind en angst, hoogsensitieve kind, hoogsensitieve kinderen, hoogsensitieve kinderen begeleiden, hoogsensitiviteit, hsp, hsp en ademen, hsp en mindfulness, hsp en opvoeden, hsp en stress, hsp kind, hsp overprikkeling, intense emoties, opvoeden hoogsensitief kind, opvoeden hoogsensitieve kinderen, opvoeden hsp, overprikkeling, pure child, stress en hooggevoelig kind, voelsprieten

Ieder kind zijn unieke talent!

8 december 2022 Door Sabrina van Dijk Reageer

Wordt jouw hoogsensitieve kind niet gezien op school?

TAELNT IS TE LEREN

Ieder kind is uniek. Uniek in zijn karakter, behoeften, leerstijl en kwaliteiten. Dat geldt natuurlijk ook voor het hoogsensitieve kind. Je zou denken dat hier in het onderwijs inmiddels meer oog voor zou zijn. Helaas krijg ik nog regelmatig van ouders te horen dat hun hoogsensitieve kind op school niet uit de verf komt en vaak onterecht (al is het nog zo onbedoeld) in een hokje wordt geplaatst.

Dat de leraar in kwestie heeft geconstateerd dat hun kind niet kan meekomen, geen interesse heeft in de lesstof, de informatie niet begrijpt, snel afgeleid is, zich moeilijk kan concentreren, lastig gedrag vertoont, onderpresteert etc. maar dat er thuis vaak een heel ander beeld heerst van datzelfde kind.

Als het gedrag en de leerprestaties van het gevoelige kind niet binnen afzienbare tijd veranderen, ligt een doorverwijzing naar een leger hulplijnen in de vorm van psychologen, kindertherapeuten en kinderartsen snel op de loer en wordt vaak al voorzichtig gezinspeeld op ‘’speciaal onderwijs’’.

Voor je het weet zit je als ouders in de spreekwoordelijke molen omdat school de specifieke behoeften van jouw gevoelige kind, dat juist vaak zeer intelligent is, niet herkent en erkent. Iets wat overigens niet alleen opgaat voor hoogsensitieve kinderen!

Het hoogsensitieve kind en onderpresteren

Wat mij betreft de start van een vicieuze cirkel van nog meer onderpresteren, nog minder zelfvertrouwen en (gedrag)problemen bij het kind wat ouders vaak tot wanhoop drijft. Als moeder en coach voor hoogsensitieve kinderen en hun ouders gaat het mij telkens weer aan het hart om te vernemen dat een gevoelig kind een label opgeplakt krijgt zonder dat er daadwerkelijk is gekeken naar zijn individuele talenten, leervoorkeuren, behoeften en mogelijkheden!

Zonder sarcastisch te willen zijn, maar zouden de juffen en meesters van tegenwoordig op de PABO wel eens gehoord hebben van de term meervoudige intelligenties en talenten benadering of is de strenge vinger van de onderwijsinspectie en bezuinigende stem van Den Haag zover doorgeklonken in onderwijsland dat er geen tijd meer kan worden gevonden om de talenten te ontdekken die als een schat in ieder kind besloten ligt? Wat mij betreft het hoofddoel van onderwijs!

Meervoudige intelligenties: hoe je slim bent

Volgens de Amerikaanse psycholoog Gardner beschikt ieder mens over meerdere talenten die niet met een IQ-test te meten zijn (de theorie/filosofie van de ”meervoudige intelligenties”) Sommige zijn heel sterk ontwikkeld, andere zijn weer minder sterk aanwezig maar allen zijn het vaardigheden die volgens hem ontwikkeld kunnen worden. 

Bij meervoudige intelligenties draait het niet om de vraag hoe slim je bent maar HOE je slim bent en dus op welke manier je het beste leert. 

ieder kind zijn eigen talent

Gardner onderscheidt in zijn theorie acht intelligentiegebieden:

  1. Verbaal-linguistisch
  2. Logisch-mathematisch
  3. Visueel-ruimtelijk
  4. Muzikaal-ritmisch
  5. Lichamelijk-kinesthetisch
  6. Naturalistisch
  7. Interpersoonlijk
  8. Intrapersoonlijk

In zijn onderzoek (waarvan de uitkomsten overigens niet wetenschappelijk bewezen zijn maar voor mij intuitief meer dan goed aanvoelen) werkt Gardner vanuit het idee dat ieder persoon en dus ook ieder kind op zijn eigen manier leert. 

In mijn beleving (en ook uit ervaring met mijn eigen kinderen en talloze jonge clientjes) verklaart dit waarom sommige (gevoelige) kinderen voor de leraar ‘’storend’’ gedrag kunnen vertonen omdat dit hun voorkeur is voor het opnemen van de leerstof, denk aan zingen, wiebelen, lopen, samenwerken etc.. 

Leervoorkeuren als ingang voor optimaal leerresultaat

Maar er is meer! Om een optimaal leerresultaat te behalen is het niet alleen belangrijk om te weten op welke manier iemand graag leert, maar ook in welke situatie (context) de informatie het best beklijft! Het was Manon Ruijters die in 2006 haar theorie over leervoorkeuren ontwikkelde die precies dit stelt. 

Ruijters onderscheidt de volgende 5 situaties:

  1. Een situatie die uitnodigt tot ‘kunst afkijken’: denk aan leren van het kijken naar anderen, je afvragen ‘wat werkt?’ meeliften, overnemen, leren in het echte leven, druk is oké. 
  2. Een situatie die uitnodigt tot ‘participeren’: denk aan het leren in dialoog, met anderen leren, samen iets uitzoeken, onderling vertrouwen. 
  3. Een situatie die uitnodigt tot ‘kennis verwerven’: denk aan met een boek op de bank; een college of lezing, leren van experts, doelgerichtheid. 
  4. Een situatie die uitnodigt tot ‘oefenen’: Denk aan oefenen, training of begeleiding op de werkplek, veiligheid, coaching. 
  5. Een situatie die uitnodigt tot ‘ontdekken’: denk aan het in het diepe springen, nieuwsgierigheid, toeval, creativiteit

Topdown aanpak werkt niet bij hoogsensitieve kinderen

En nou wordt het interessant, want de situatie waarin een kind het best en liefst leert, heeft hij meestal niet zelf in de hand aangezien op de meeste scholen nog steeds een (strenge) topdown aanpak heerst. Hierbij worden kinderen gezien als holle vaten waar gestandaardiseerde kennis op een auditief volgordelijke manier in wordt gegoten en men vervolgens verwacht dat dit blijft hangen.  

Deze aanpak werkt bij hoogsensitieve kinderen (die veelal beelddenkend zijn) zeer contraproductief. Zij hebben behoefte aan een andere, ontvankelijke manier van onderwijzen die tegemoetkomt aan hun gevoelige inborst en specifieke manier van informatie verwerken. Zonder individuele benadering zal dit type kind in de klem komen met alle negatieve gevolgen van dien.  

Aangezien mag worden aangenomen dat ongeveer 15-20% van de kinderen in de klas hoogsensitief is (in overvolle klassen van tegenwoordig dus zeker zo’n 5 kinderen per klas) wordt het dus wel tijd dat hier eens aandacht aan geschonken gaat worden. 

Een andere benadering leidt tot beter resultaat én een gelukkig kind!

Ik zeg overigens niet dat alle scholen zo te werk gaan, want ik ken er een handjevol die het ondanks strenge inspecties en minder subsidie toch vanuit een nieuwe invalshoek durft te benaderen waarbij talent van het kind voorop staat en ieder kind als individu wordt gezien met een aanpak op maat. 

Daarbij begrijp ik heel goed dat docenten het niet makkelijk hebben met overvolle klassen en takenpakketten die er niet om liegen. Toch is het mijns inziens aan alle opvoeders  en zeker scholen om een omgeving te creëren waarin de behoeften en leervoorkeuren van ieder  kind centraal staan zodat het aanwezige potentieel volledig wordt ontplooit. 

Dit vraagt om een andere benadering en een nieuwe manier waarop wij kijken naar leren, kinderen en de wijze waarop kinderen worden begeleid en gemotiveerd. Als je namelijk vertrekt vanuit wat het kind goed kan, als het kind kan en mag werken vanuit wat hij graag doet en zich kan en mag ontwikkelen vanuit zijn passies en interesses, dan zal dat automatisch leiden tot grotere betrokkenheid, betere resultaten en gelukkige kinderen (en ouders)!

En is dat nou niet net wat wij allemaal willen?

Voor meer tips & tricks schrijf jij je nu in voor mijn gratis E-Course

Wil je een persoonlijk advies voor een van mijn producten? Stuur me gerust je vraag via Whatsapp!

Ik ben heel benieuwd wat jouw visie is op de toekomst van ons onderwijs, zeker vanuit de individuele behoeften en talenten van kinderen en ik zie jouw inspirerende reactie graag tegemoet onder dit blog!

Categorie: HSP en School, HSP alle categorieën, HSP en Hoogbegaafdheid, HSP en Opvoeding Tags: breinmeditaties, de piekerballon, de regenboogtrap, hooggevoeligheid en autisme, hoogsensitief, hoogsensitief kind, hoogsensitief kind en school, hoogsensitieve kind, hoogsensitieve kinderen, hoogsensitiviteit, hsp, hsp en school, intelligentie, labels en hooggevoeligheid, leren, magneethart, meervoudige intelligenties, onderpresteren, piekerballon, regenboogtrap, talent, talenten

Passend onderwijs voor hoogbegaafden doe je samen

5 juni 2019 Door Sabrina van Dijk Reageer

Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘waarom moeilijk doen als het samen kan’

Maak van leerbare & schoolbare kinderen geen thuiszitters!

Via dit herkenbare blog van collega Henriëtte Dekker van Smart-Ease wil ik ook graag aandacht vragen voor de landelijke actieweek van de thuiszitters, die bedoeld is om het aantal thuiszitters terug te dringen.

passend onderwijs voor hoogbegaafden doe je samen

Heel veel thuiszitters zijn (uitzonderlijk) hoogbegaafd en zitten (vaak getraumatiseerd en gedesillusioneerd) thuis omdat geen passend onderwijs wordt geboden, scholen/leerkrachten/instanties niet in beweging komen en de kosten zwaarder wegen dan het welzijn van de leerling.

Ik weet helaas waar ik over praat, niet alleen als HSP coach maar ook als moeder van een 10-jarige UHB zoon, die tegen een bore-out aanhikt en 1 van deze thuiszitters kan worden als niet heel snel een oplossing geboden wordt😞

[Lees meer…]

Categorie: HSP en Hoogbegaafdheid, HSP en Beelddenken, HSP en Opvoeding, HSP en School Tags: beelddenken en dyslectie, dabrowski, hb, hoogbegaafd kind en school, hoogbegaafdheid, hooggevoelig hoogbegaafd kind, hsp en school, hsp en stress, hsp kind, hsp overprikkeling, onderwijs op maat, opvoeden hoogbegaafd kind, passend onderwijs, talenten

Volgende »

Cursus Hoogsensitief Opvoeden

gratis cursus hoogsensitief opvoeden

Dapper & Dankbaar Dagboek

Dapper en Dankbaar Dagboek

Het Dapper & Dankbaar Dagboek is een avondritueel in de vorm van een printable full colour journal dat gevoelige kinderen op speelse wijze en in korte tijd meer geluk laat ervaren. Met het dagelijks (samen) beantwoorden van slechts 4 simpele maar krachtige vragen zal je kind zich steeds meer bewust worden van de eigen talenten, de dingen die goed gaan en de focus verleggen naar blije en dankbare momenten. Dit draagt bij aan meer zelfvertrouwen en positiviteit.

De Regenboogtrap

De Regenboogtrap

Breintraining en kindermeditatie die jouw prikkelgevoelige kind leert zich te ontspannen, prikkels af te voeren en dichter bij zichzelf te blijven, zelfs als de wereld overweldigt. Resultaat is meer veerkacht, balans en innerlijke rust.

De Piekerballon

De Piekerballon

Breintraining en kindermeditatie die jouw gevoelige kind helpt zijn zorgen te verlichten en piekergedachten los te laten via een speciale loslaattechniek.

MEEST RECENTE BERICHTEN

  • De dag dat ik een ijskast moeder werd
  • Hoogsensitiviteit of autisme….hoe weet je het verschil?
  • Hoogsensitieve kinderen begeleiden in een wereld die intens overweldigt
  • Mijn gevoelig kind is mijn #1 Guru!
  • Ieder kind zijn unieke talent!

CATEGORIEEN BLOGS

  • HSP & Spiritualiteit (10)
  • HSP alle categorieën (64)
  • HSP en Autisme (2)
  • HSP en Beelddenken (22)
  • HSP en Hoogbegaafdheid (26)
  • HSP en Magneten (14)
  • HSP en Opvoeding (48)
  • HSP en School (34)
  • HSP en Spiritualiteit (21)
Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
Contactgegevens

Gevoelig Kind

Tjalk 39, 1231 TT Loosdrecht

KVK: 89743571

Alles publicaties en werken van Gevoelig Kind zijn autersrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze te verveelvoudigen, op te slaan in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar te maken in enige vorm of op enige wijze, hetzij electronisch, mechanisch of door fotokopieen, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Gevoelig Kind.

    Algemene voorwaarden
    Privacy verklaring

    Cookie beleid

    Copyright © 2023 · Gevoeligkind

    Beheer cookie toestemming
    wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}