Gevoelig Kind

Bewuste op weg naar een gelukkig gevoelig gezin

  • Home
  • Gratis Happy HSP Tips
    • Gratis Ecourse
    • Gratis Breinrijmpjes
    • Gratis artikelen
    • HSP Snel Test
  • Happy HSPrintables
  • Breinmeditatie Methode
    • De Regenboogtrap MP3
    • De Piekerballon MP3
    • De TafelTopper MP3
    • Ontspannen Opvoeden MP3
    • Loslaten in Liefde MP3
    • Reis Naar Jouw Innerlijke Godin MP3
    • Breinmeditaties: Praktische MP3 luisterinstructies
  • Magneethart
  • Over Sabrina
    • High Energy Healing voor HSP
  • Contact

Ieder kind zijn unieke talent!

8 december 2022 Door Sabrina van Dijk Reageer

Wordt jouw hoogsensitieve kind niet gezien op school?

TAELNT IS TE LEREN

Ieder kind is uniek. Uniek in zijn karakter, behoeften, leerstijl en kwaliteiten. Dat geldt natuurlijk ook voor het hoogsensitieve kind. Je zou denken dat hier in het onderwijs inmiddels meer oog voor zou zijn. Helaas krijg ik nog regelmatig van ouders te horen dat hun hoogsensitieve kind op school niet uit de verf komt en vaak onterecht (al is het nog zo onbedoeld) in een hokje wordt geplaatst.

Dat de leraar in kwestie heeft geconstateerd dat hun kind niet kan meekomen, geen interesse heeft in de lesstof, de informatie niet begrijpt, snel afgeleid is, zich moeilijk kan concentreren, lastig gedrag vertoont, onderpresteert etc. maar dat er thuis vaak een heel ander beeld heerst van datzelfde kind.

Als het gedrag en de leerprestaties van het gevoelige kind niet binnen afzienbare tijd veranderen, ligt een doorverwijzing naar een leger hulplijnen in de vorm van psychologen, kindertherapeuten en kinderartsen snel op de loer en wordt vaak al voorzichtig gezinspeeld op ‘’speciaal onderwijs’’.

Voor je het weet zit je als ouders in de spreekwoordelijke molen omdat school de specifieke behoeften van jouw gevoelige kind, dat juist vaak zeer intelligent is, niet herkent en erkent. Iets wat overigens niet alleen opgaat voor hoogsensitieve kinderen!

Het hoogsensitieve kind en onderpresteren

Wat mij betreft de start van een vicieuze cirkel van nog meer onderpresteren, nog minder zelfvertrouwen en (gedrag)problemen bij het kind wat ouders vaak tot wanhoop drijft. Als moeder en coach voor hoogsensitieve kinderen en hun ouders gaat het mij telkens weer aan het hart om te vernemen dat een gevoelig kind een label opgeplakt krijgt zonder dat er daadwerkelijk is gekeken naar zijn individuele talenten, leervoorkeuren, behoeften en mogelijkheden!

Zonder sarcastisch te willen zijn, maar zouden de juffen en meesters van tegenwoordig op de PABO wel eens gehoord hebben van de term meervoudige intelligenties en talenten benadering of is de strenge vinger van de onderwijsinspectie en bezuinigende stem van Den Haag zover doorgeklonken in onderwijsland dat er geen tijd meer kan worden gevonden om de talenten te ontdekken die als een schat in ieder kind besloten ligt? Wat mij betreft het hoofddoel van onderwijs!

Meervoudige intelligenties: hoe je slim bent

Volgens de Amerikaanse psycholoog Gardner beschikt ieder mens over meerdere talenten die niet met een IQ-test te meten zijn (de theorie/filosofie van de ”meervoudige intelligenties”) Sommige zijn heel sterk ontwikkeld, andere zijn weer minder sterk aanwezig maar allen zijn het vaardigheden die volgens hem ontwikkeld kunnen worden. 

Bij meervoudige intelligenties draait het niet om de vraag hoe slim je bent maar HOE je slim bent en dus op welke manier je het beste leert. 

ieder kind zijn eigen talent

Gardner onderscheidt in zijn theorie acht intelligentiegebieden:

  1. Verbaal-linguistisch
  2. Logisch-mathematisch
  3. Visueel-ruimtelijk
  4. Muzikaal-ritmisch
  5. Lichamelijk-kinesthetisch
  6. Naturalistisch
  7. Interpersoonlijk
  8. Intrapersoonlijk

In zijn onderzoek (waarvan de uitkomsten overigens niet wetenschappelijk bewezen zijn maar voor mij intuitief meer dan goed aanvoelen) werkt Gardner vanuit het idee dat ieder persoon en dus ook ieder kind op zijn eigen manier leert. 

In mijn beleving (en ook uit ervaring met mijn eigen kinderen en talloze jonge clientjes) verklaart dit waarom sommige (gevoelige) kinderen voor de leraar ‘’storend’’ gedrag kunnen vertonen omdat dit hun voorkeur is voor het opnemen van de leerstof, denk aan zingen, wiebelen, lopen, samenwerken etc.. 

Leervoorkeuren als ingang voor optimaal leerresultaat

Maar er is meer! Om een optimaal leerresultaat te behalen is het niet alleen belangrijk om te weten op welke manier iemand graag leert, maar ook in welke situatie (context) de informatie het best beklijft! Het was Manon Ruijters die in 2006 haar theorie over leervoorkeuren ontwikkelde die precies dit stelt. 

Ruijters onderscheidt de volgende 5 situaties:

  1. Een situatie die uitnodigt tot ‘kunst afkijken’: denk aan leren van het kijken naar anderen, je afvragen ‘wat werkt?’ meeliften, overnemen, leren in het echte leven, druk is oké. 
  2. Een situatie die uitnodigt tot ‘participeren’: denk aan het leren in dialoog, met anderen leren, samen iets uitzoeken, onderling vertrouwen. 
  3. Een situatie die uitnodigt tot ‘kennis verwerven’: denk aan met een boek op de bank; een college of lezing, leren van experts, doelgerichtheid. 
  4. Een situatie die uitnodigt tot ‘oefenen’: Denk aan oefenen, training of begeleiding op de werkplek, veiligheid, coaching. 
  5. Een situatie die uitnodigt tot ‘ontdekken’: denk aan het in het diepe springen, nieuwsgierigheid, toeval, creativiteit

Topdown aanpak werkt niet bij hoogsensitieve kinderen

En nou wordt het interessant, want de situatie waarin een kind het best en liefst leert, heeft hij meestal niet zelf in de hand aangezien op de meeste scholen nog steeds een (strenge) topdown aanpak heerst. Hierbij worden kinderen gezien als holle vaten waar gestandaardiseerde kennis op een auditief volgordelijke manier in wordt gegoten en men vervolgens verwacht dat dit blijft hangen.  

Deze aanpak werkt bij hoogsensitieve kinderen (die veelal beelddenkend zijn) zeer contraproductief. Zij hebben behoefte aan een andere, ontvankelijke manier van onderwijzen die tegemoetkomt aan hun gevoelige inborst en specifieke manier van informatie verwerken. Zonder individuele benadering zal dit type kind in de klem komen met alle negatieve gevolgen van dien.  

Aangezien mag worden aangenomen dat ongeveer 15-20% van de kinderen in de klas hoogsensitief is (in overvolle klassen van tegenwoordig dus zeker zo’n 5 kinderen per klas) wordt het dus wel tijd dat hier eens aandacht aan geschonken gaat worden. 

Een andere benadering leidt tot beter resultaat én een gelukkig kind!

Ik zeg overigens niet dat alle scholen zo te werk gaan, want ik ken er een handjevol die het ondanks strenge inspecties en minder subsidie toch vanuit een nieuwe invalshoek durft te benaderen waarbij talent van het kind voorop staat en ieder kind als individu wordt gezien met een aanpak op maat. 

Daarbij begrijp ik heel goed dat docenten het niet makkelijk hebben met overvolle klassen en takenpakketten die er niet om liegen. Toch is het mijns inziens aan alle opvoeders  en zeker scholen om een omgeving te creëren waarin de behoeften en leervoorkeuren van ieder  kind centraal staan zodat het aanwezige potentieel volledig wordt ontplooit. 

Dit vraagt om een andere benadering en een nieuwe manier waarop wij kijken naar leren, kinderen en de wijze waarop kinderen worden begeleid en gemotiveerd. Als je namelijk vertrekt vanuit wat het kind goed kan, als het kind kan en mag werken vanuit wat hij graag doet en zich kan en mag ontwikkelen vanuit zijn passies en interesses, dan zal dat automatisch leiden tot grotere betrokkenheid, betere resultaten en gelukkige kinderen (en ouders)!

En is dat nou niet net wat wij allemaal willen?

Voor meer tips & tricks schrijf jij je nu in voor mijn gratis E-Course

Wil je een persoonlijk advies voor een van mijn producten? Stuur me gerust je vraag via Whatsapp!

Ik ben heel benieuwd wat jouw visie is op de toekomst van ons onderwijs, zeker vanuit de individuele behoeften en talenten van kinderen en ik zie jouw inspirerende reactie graag tegemoet onder dit blog!

Categorie: HSP en School, HSP alle categorieën, HSP en Hoogbegaafdheid, HSP en Opvoeding Tags: breinmeditaties, de piekerballon, de regenboogtrap, hooggevoeligheid en autisme, hoogsensitief, hoogsensitief kind, hoogsensitief kind en school, hoogsensitieve kind, hoogsensitieve kinderen, hoogsensitiviteit, hsp, hsp en school, intelligentie, labels en hooggevoeligheid, leren, magneethart, meervoudige intelligenties, onderpresteren, piekerballon, regenboogtrap, talent, talenten

Passend onderwijs voor hoogbegaafden doe je samen

5 juni 2019 Door Sabrina van Dijk Reageer

Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘waarom moeilijk doen als het samen kan’

Maak van leerbare & schoolbare kinderen geen thuiszitters!

Via dit herkenbare blog van collega Henriëtte Dekker van Smart-Ease wil ik ook graag aandacht vragen voor de landelijke actieweek van de thuiszitters, die bedoeld is om het aantal thuiszitters terug te dringen.

passend onderwijs voor hoogbegaafden doe je samen

Heel veel thuiszitters zijn (uitzonderlijk) hoogbegaafd en zitten (vaak getraumatiseerd en gedesillusioneerd) thuis omdat geen passend onderwijs wordt geboden, scholen/leerkrachten/instanties niet in beweging komen en de kosten zwaarder wegen dan het welzijn van de leerling.

Ik weet helaas waar ik over praat, niet alleen als HSP coach maar ook als moeder van een 10-jarige UHB zoon, die tegen een bore-out aanhikt en 1 van deze thuiszitters kan worden als niet heel snel een oplossing geboden wordt😞

[Lees meer…]

Categorie: HSP en Hoogbegaafdheid, HSP en Beelddenken, HSP en Opvoeding, HSP en School Tags: beelddenken en dyslectie, dabrowski, hb, hoogbegaafd kind en school, hoogbegaafdheid, hooggevoelig hoogbegaafd kind, hsp en school, hsp en stress, hsp kind, hsp overprikkeling, onderwijs op maat, opvoeden hoogbegaafd kind, passend onderwijs, talenten

Happy HSPrintables

Happy HSPrintables

Happy HSPrintables zijn bedacht om (prikkel)gevoelige kinderen en hun ouders laagdrempelige, inspirerende en creatieve handvatten te bieden om op een ontspannen en ongedwongen manier meer verbinding, rust en harmonie te creëeren in het gevoelig gezin met als ultiem resultaat: meer geluk!

Alle printables zijn eenvoudig te downloaden, (in kleur) uit te printen en naar believen te lamineren en in te zetten volgens instructies of naar eigen inzicht met zelfbedachte werkvormen.

De Happy HSPrintables zijn digitale bestanden en enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik. Wederverkoop of distributie op welke wijze dan ook is niet toegestaan. Iedere licentie is geldig voor 1 gezin. Als je de Happy HSPrintables wilt inzetten als professional in je praktijk, dien je gebruik te maken van een zakelijke licentie. Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met contact@sabrinavandijk

mijn droom journal - droomdagboek voor gevoelige kinderen

Mijn Droom Journal

Binnenkort verkrijgbaar!

Voor gevoelige kinderen van 7 – 15 jaar die meer contact willen maken met hun innerlijke wereld en hun creativiteit en zelfbeeld willen versterken.

Onze dromen vertellen ons veel over onszelf en helpen ons om onze ambities te ontwikkelen. En onze ambities leiden ons om doelen te stellen zodat we die kunnen verwezenlijken.

Dromen onderzoeken en erover schrijven zorgt niet alleen voor verbinding tussen beide hersenhelften maar heeft ook een positief effect op je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Dromen kunnen worden ingezet als een instrument voor persoonlijke ontwikkeling en het oplossen van problemen, áls je kind zich bewust wordt van de (boodschap in) de droom en deze uitschrijft in dit leuke droom journal. Hoe meer details er worden opgeschreven hoe meer inzicht je kind kan krijgen.

De Kracht van Aandacht

Het mini-ebook ”De Kracht van Aandacht” is een handige oplossing om de intense emoties van je gevoelig kind (of van jezelf) te leren reguleren!

Het bevat 6 effectieve ademhalingsoefeningen + handige flashcards die jou en je gevoelig kind gaan leren op de juist manier te ademen en dat in te zetten als Eerste Hulp Bij Overprikkeling en om goed te leren gronden. Zo ga je direct impact maken bij overweldiging en snel de vruchten plukken als er sensaties van stress worden ervaren.

Klik hier voor meer informatie en uitleg over ”De Kracht van Aandacht”.

Let op: na je betaling staat de pdf voor je klaar in je persoonlijke account van onze ledenomgeving. Er is geen fysieke versie van De Kracht van Aandacht..

ebook de kracht van aandacht - Gevoelig Kind

De Happy HSPrintables zijn digitale bestanden en enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik. Wederverkoop of distributie op welke wijze dan ook is niet toegestaan. Iedere licentie is geldig voor 1 gezin. Als je de Happy HSPrintables wilt inzetten als professional in je praktijk, dien je gebruik te maken van een zakelijke licentie. Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met contact@gevoeligkind.nl

HappyHSPrintable Dapper en DankbaarDapper en Dankbaar Dagboek

Dit avondritueel in de vorm van een stoer full coulor journal zet gevoelige kinderen, die vaak last hebben van beperkende gedachten (waardoor hen de moed ontbreekt om helemaal zichzelf te DURVEN zijn), in 5 weken aan meer innerlijke rust, zelfvertrouwen en positiviteit te gaan ervaren in een wereld die hen soms zo overweldigt.

Met het dagelijks beantwoorden van slechts 4 simpele maar krachtige vragen vanuit het acroniem BOLD (Engels voor Dapper) zal je kind steeds meer bewust worden van de dingen die goed gaan, de focus leggen op de dingen waar hij/zij blij van wordt en dankbaarheid ervaren voor dat wat er al wél is.

Door aan het eind van iedere week te reflecteren op gelukkige momenten, het inzetten van de eigen superkrachten middels de superkrachten poster en vanuit een wens vooruit te blikken bouwen we bovendien aan veer- en creatiekracht, zodat je kind zich écht BOLD gaat voelen!

Klik hier voor meer informatie en uitleg over ”Dapper en Dankbaar”.

Let op: na je betaling staat de pdf voor je klaar in je persoonlijke account van onze ledenomgeving. Er is geen fysieke versie van Dapper en Dankbaar.

Dapper en dankbaar dagboek

De Happy HSPrintables zijn digitale bestanden en enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik. Wederverkoop of distributie op welke wijze dan ook is niet toegestaan. Iedere licentie is geldig voor 1 gezin. Als je de Happy HSPrintables wilt inzetten als professional in je praktijk, dien je gebruik te maken van een zakelijke licentie. Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met contact@gevoeligkind.nl

PDF: Uitspraken die gelukkig maken

Deze hartverwarmende opstekers zijn ontwikkeld om het zelfbeeld en zelfvertrouwen van jouw gevoelig kind (van kleuter tot puber) te vergroten en tevens de onderlinge band met je kind te verstevigen.

De 66 inspirerende en liefdevolle complimenten (incl. extra werkblad ter eigen invulling) zijn bedoeld om zelf te downloaden, uit te printen en uit te knippen.

Door de opbouwende pluimen regelmatig volgens de instructies in te zetten, zal de veerkracht van jouw gevoelig kind groeien en word je je als ouder bovendien veel bewuster van alle prachtige kwaliteiten en behoeften die jouw kind heeft en geef je automatisch positieve feedback.

Klik hier voor meer informatie en uitleg over ”Uitspraken die gelukkig maken”.

Let op: na je betaling staat de pdf voor je klaar in je persoonlijke account van onze ledenomgeving. Er is geen fysieke versie van Uitspraken die gelukkig maken.

De Happy HSPrintables zijn digitale bestanden en enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik. Wederverkoop of distributie op welke wijze dan ook is niet toegestaan. Iedere licentie is geldig voor 1 gezin. Als je de Happy HSPrintables wilt inzetten als professional in je praktijk, dien je gebruik te maken van een zakelijke licentie. Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met contact@gevoeligkind.nl

PDF: Mandala Kids Kleurboek

Kinderen hebben van nature een grote drang om iets te creëren en kunnen dit heel goed uiten via tekenen, kleuren en knutselen.

Een mandala is een tekening waarin een bepaald patroon terugkomt. Het woord mandala komt uit het Sanskriet en betekent cirkel wat symbool staat voor de oneindigheid van het leven.

De oorsprong ligt in het Hindoeïsme en Boeddhisme waar het maken van mandala’s diende tot manieren van meditatie en verdieping. De psychiater Carl Gustav Jung zag de mandala als voorstelling van het onbewuste zelf.

Het inkleuren van mandala’s brengt voor (prikkel)gevoelige kinderen een aantal fijne voordelen met zich mee:

  • Het verhoogt de concentratie
  • Het verbetert de motoriek
  • Het stimuleert de creativiteit
  • Het werkt meditatief (en dit is goed tegen stress, overprikkeling en piekeren bijvoorbeeld).

Deze unieke, door mij persoonlijk ontworpen, dieren mandala’s (afgewisseld met hun achterliggende bloempatroon, dus 18 platen voor uren kleurplezier) brengen je gevoelig kind rust, ontspanning, harmonie en evenwicht en het helpt je kind zijn energie te bundelen.

Heerlijk tijdens het luisteren naar muziek, (brein)meditaties, audio-instructies of gewoon als ontprikkelmoment na een dag vol inspanning. Na het inkleuren lenen deze mandala’s zich heel goed voor het maken van een mobiel voor aan het plafond of bedenk samen met je kind een ludieke manier om het kunstwerk te presenteren. Zie voor meer info instructies in het kleurboek. 

Let op: na je betaling staat de pdf voor je klaar in je persoonlijke account van onze ledenomgeving. Er is geen fysieke versie van het kleurboek.

De Happy HSPrintables zijn digitale bestanden enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik. Wederverkoop of distributie op welke wijze dan ook is niet toegestaan. Iedere licentie is geldig voor 1 gezin. Als je de Happy HSPrintables wilt inzetten als professional in je praktijk, dien je gebruik te maken van een zakelijke licentie. Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met contact@gevoeligkind.nl

Wil je persoonlijk advies over mijn producten? Stuur me gerust je vraag via een Whatsapp!

Volgende »

Cursus Hoogsensitief Opvoeden

gratis cursus hoogsensitief opvoeden

Dapper & Dankbaar Dagboek

Dapper en Dankbaar Dagboek

Het Dapper & Dankbaar Dagboek is een avondritueel in de vorm van een printable full colour journal dat gevoelige kinderen op speelse wijze en in korte tijd meer geluk laat ervaren. Met het dagelijks (samen) beantwoorden van slechts 4 simpele maar krachtige vragen zal je kind zich steeds meer bewust worden van de eigen talenten, de dingen die goed gaan en de focus verleggen naar blije en dankbare momenten. Dit draagt bij aan meer zelfvertrouwen en positiviteit.

De Regenboogtrap

De Regenboogtrap

Breintraining en kindermeditatie die jouw prikkelgevoelige kind leert zich te ontspannen, prikkels af te voeren en dichter bij zichzelf te blijven, zelfs als de wereld overweldigt. Resultaat is meer veerkacht, balans en innerlijke rust.

De Piekerballon

De Piekerballon

Breintraining en kindermeditatie die jouw gevoelige kind helpt zijn zorgen te verlichten en piekergedachten los te laten via een speciale loslaattechniek.

MEEST RECENTE BERICHTEN

  • Mijn gevoelig kind is mijn #1 Guru!
  • Ieder kind zijn unieke talent!
  • Passend onderwijs voor mijn hoogbegaafde onderpresteerder
  • Wat jij wilt weten over de kracht van magneten
  • Passend onderwijs voor hoogbegaafden doe je samen

CATEGORIEEN BLOGS

  • HSP & Spiritualiteit (10)
  • HSP alle categorieën (64)
  • HSP en Beelddenken (22)
  • HSP en Hoogbegaafdheid (26)
  • HSP en Magneten (14)
  • HSP en Opvoeding (47)
  • HSP en School (34)
  • HSP en Spiritualiteit (21)

Copyright © 2023 · Gevoeligkind

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Yes, helemaal OK